27 juli 2016

Ervaringen

Ervaring van ouders: dochter 16 jaar

Onze dochter van 16 jaar is voor Davis counseling bij Marjolein van Praktijk Hoogbloeiers terecht gekomen.

Na bijna 2 jaar op zoek te zijn geweest naar de oorzaak van allerlei lichamelijke klachten, waardoor ze niet op een fulltime basis deel kon nemen aan de middelbare school, zijn we uiteindelijk enorm geholpen en is er veel duidelijk geworden door de Davis methode via Marjolein.

Na meerdere consulten bij huisarts, kinderarts en medische psychologe is door school opgemerkt dat er sprake zou kunnen zijn van dyslexie…. Er heeft toen een onderzoek plaatsgevonden en is er inderdaad dyslexie geconstateerd. Het verklaarde een groot aantal klachten en ook de onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen.

Het was voor ons fijn om te weten maar wat nu? Onze dochter die met bepaalde hulpmiddelen weer vol goede hoop aan de slag ging op school bleef veel klachten houden wat haar ook mentaal geen goed deed. Helaas kregen we (naar ons inzien) niet de ondersteuning die we nodig hadden. Na 2 jaar machteloos zijn waren we behoorlijk moe gestreden met instanties/ hulpverlening/ school etc. zonder echt verbetering te zien.

Via een vriendin hadden we gehoord over Marjolein en de methode waarmee ze werkt. Het feit dat ze niet alleen kijkt naar de dyslexie maar ook naar de “bril” waarmee iemand de wereld in kijkt en hoe het is met het zelfbeeld sprak ons erg aan. Dat de methode op creatief bezig zijn is ingesteld was ook een enorm pluspunt aangezien onze dochter zeer visueel is ingesteld en beelden haar veel meer duidelijkheid geven dan woorden.

Bij onze eerste kennismaking was er meteen een klik zowel vanuit ons en nog belangrijker ook vanuit onze dochter. Toch even afwachten hoe een tiener reageert op het feit dat ze weer mag gaan “kleien” maar dan blijkt hoe goed Marjolein is in het benaderen van een persoon ongeacht welke leeftijd en ze heel duidelijk aanreikt wat de ander nodig heeft om open te durven staan voor toch weer een nieuwe hulpverlener.

Dat onze dochter zelf haar “obstakels “in beeld kon zetten d.m.v. de klei heeft haar veel inzicht gegeven in zichzelf, in situaties en hoe dit aan te passen door veranderingen aan te brengen in de klei. Wij hebben een onzeker meisje, zien veranderen in een jonge zelfstandige vrouw. Marjolein is altijd in onze dochter blijven geloven, ook op moeilijke momenten wanneer ze de hoop en zin op begon te geven was Marjolein er voor haar, maar ook voor ons met haar positieve kijk en zicht op mogelijkheden.

De persoonlijke benadering en de intensieve behandeling zorgen ervoor dat Marjolein door kan dringen tot de kern. Dat onze dochter de ruimte en tijd krijgt om zelf na te denken, een en ander te laten bezinken zonder dat je binnen een uur weer buiten moet staan.

Wij zijn enorm dankbaar dat wij zijn geholpen door Marjolein. Het heeft ons als ouders ook rust gegeven wetende dat er iemand is die naast je staat en jou kind compleet accepteert zoals ze is.

Samen op zoek gaat en er ook voor zorgt dat de zoektocht gepaard gaat met veel leuke momenten zodat de counseling naast groei ook plezier brengt.

Wij kunnen nu dan ook met trots zeggen dat onze dochter is geslaagd voor haar mavo diploma en helemaal klaar is voor de volgende stap op weg naar haar MBO opleiding. Dat ze dit nieuwe avontuur vol vertrouwen tegenmoet ziet is iets waarvoor we Marjolein enorm dankbaar zijn.

De Davis methode heeft ervoor gezorgd dat er groei heeft plaatsgevonden m.b.t. het stukje dyslexie maar meer nog in het vinden van haar eigen kracht en het zelfstandig leren leven. Voor dat laatste heb je vertrouwen in jezelf nodig en dat is iets wat onze dochter nu gevonden heeft.

Ervaringsverhaal Hoogbloeiers: ouders van 8-jarige zoon

Intro
Ons gezin bestaat uit 3 schoolgaande kinderen. Al op jonge leeftijd van Koen was ons duidelijk dat hij, zoals dat heet, ‘dyslexie-verdacht’ is. Enkele familieleden hebben dyslexie en bij Koen herkenden wij vanaf 3-jarige leeftijd kenmerken zoals: extreem goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht en rekenvaardigheden, geen enkele interesse in letters of woorden en een onhandige motoriek.

Wat ging vooraf
Uiteraard hebben wij onze gedachten besproken met vakkrachten, maar in de jonge jaren van Koen werden hem nog alle ontwikkelkansen geboden en werd hij benoemd als “een echte onhandige jongen”.In groep 3 is hij gestart met letters en leren lezen. We hebben toen opnieuw aandacht gevraagd voor dyslexie en ook voor zijn linkshandig schrijven en of er goed gekeken kon worden naar zijn schrijfvaardigheden. Mondeling werd dit toegezegd. Tot december ging het goed in groep 3. De letters klonken nog zoals je ze uitspreekt: bijvoorbeeld zoals e in weg. Toen het woordje ‘de’ werd geïntroduceerd (waar de e klinkt als u) is Koen eigenlijk afgehaakt. Vanaf toen is hij steeds verder achterop schema geraakt. Ook CITO toetsen gaven dit aan. Zijn handschrift werd als slordig benoemd.

In groep 4 is de achterstand hard opgelopen. Wat thuis opviel als we een boek lazen over Nina, hij op pagina 20 nog steeds moeite had om haar naam te lezen. Het beklijfde niet. Uiteraard is Koen door interne begeleiders en hulp in de klas en fysiotherapie begeleid, maar zonder duidelijk resultaat. Hij las eigenlijk niet meer en zette alle strategieën in om zich te handhaven in de klas: plaatjes in het boek bekijken als steun over de inhoud van de tekst, picto’s op het bord lezen, bij vriendjes kijken wat de opdracht is en nadoen, bij de juf vragen naar de opdracht en doen alsof je het de eerste keer niet gehoord hebt etc. Helaas werd dit door de leerkrachten van groep 4 niet herkend en is Koen benoemd als lui, zonder concentratie, misschien wel ADHD, altijd met iets anders bezig en: we snappen die extreem goede rekenscores bij CITO eigenlijk niet….(omdat hij was ingedeeld als ‘dom jongetje’?). Zijn handschrift was onleesbaar en bovendien spiegelde hij bijna alle letters en cijfers.

Meest pijnlijke ervaring was wel de wekenlang voorbereide boekenkring waarbij hij door de kinderen in de klas is uitgelachen en de leerkracht in het rapport een afkeurende opmerking heeft geschreven over het te makkelijke leesniveau. En dat terwijl er door de intern begeleiders al maanden aan zijn dyslexie-dossier werd gewerkt en allerlei interventies in en buiten de klas werden gedaan.

Thuis zijn we, aanvullend op school, gaan oefenen met het interventieprogramma Bouw. Dit had geen enkel effect. Koen is daar te veel beelddenker voor. Plaatjes herkende hij meteen en dus de bijbehorende klank. Hij had altijd een 100% score in het programma terwijl hij in het verkeer nog geen plaatsnaam op een bord kon lezen.
En toen, aan het einde van groep 4 was het eindelijk zover. Hij voldeed aan het systeem, eindelijk waren er voldoende slechte CITO scores binnengesleept. Eindelijk konden we door voor een diagnostisch onderzoek naar dyslexie.

Diagnose
School werkt met vaste bureaus voor dyslexie en we kregen folders mee en de opmerking: kies maar wat het beste bij je past. Dat hebben we maar gedaan en gekozen het diagnostisch onderzoek inderdaad te laten doen door een bureau waar school ook mee werkt. Daarvoor moesten we maanden op de wachtlijst.

Koen startte in groep 5 waar zijn nieuwe juf ons al na de tweede schooldag bij haar riep en aangaf: ik denk dat Koen helemaal niet leest en snap niet hoe hij zo ver is kunnen komen op school. We vertelden over het dyslexie-onderzoek en de juf zei: de uitkomst zal bevestigend zijn.

Uiteindelijk waren we na 2 maanden in groep 5 aan de beurt, dankzij vele telefoontjes door ons. Anders had Koen maanden moeten wachten en was zijn leesachterstand weer verder opgelopen. Na het onderzoek volgde al snel de diagnose: bovenmatige intelligentie, ernstige enkelvoudige dyslexie en de extra opmerking: we hebben in ons bureau nog nooit een kind gezien dat zo veel letters spiegelt en we hebben daar eigenlijk ook geen antwoord op. In dit proces verbaasde ons de regels die gelden voor de financiering. Het onderzoeksbureau vraagt in de Jeugdwet het budget aan. Wij hebben daar niets van gezien, ook geen bevestigingsbrief van de gemeente ontvangen. Alles gaat dus buiten de cliënt om. Bovendien worden maar enkele soorten behandelingen vergoed.

Als betrokken ouders vonden wij het ook opmerkelijk dat de dyslexie bureaus geen uitspraken doen over het eindresultaat. In de folders staat dat ze na de behandeling geen garanties doen over het leesniveau en dit werd ook mondeling nog eens bevestigd. Vanuit ons perspectief zit je jaren te wachten op hulp en dan is de mededeling: we gaan er hard aan werken maar geen idee of het bij Koen aanslaat. Voor ons was dat het moment om met diverse mensen in gesprek te gaan over behandelingen, soorten aanpak, mogelijkheden en alternatieven. Al snel hoorden wij van Davis-counseling en de praktijk Hoogbloeiers van Marjolein. Het leek ons goed om ook daar een kennismakingsgesprek te plannen.

Kennismaking
De kennismaking met Marjolein was zeer prettig en haar voorstel van een intensieve 6-daagse een-op-een counseling was helemaal passend. Wij vertaalden het als: in een korte periode opnieuw naar alle letters en het alfabet kijken en de zaak resetten.

Ook had Marjolein meteen een idee over het spiegelen van de letters (Koen zou weleens alles in 3D perspectief kunnen zien) en dat voelde dus ook meteen heel goed. We hebben dan ook besloten om, ondanks de volledige eigen financiering, te kiezen voor Davis-counseling. Koen kreeg toen een kennismaking met Marjolein en vond dat heel spannend maar zei in de auto terug opgelucht: ik vind dit een lieve juf, die mij ook snapt.

Behandeling (november 2018)
In de 3e maand van groep 5 was het dan zover, de Davis-counseling startte. Gewapend met zijn lievelingsknuffel zetten we Koen af. Elke dag na de counseling kregen we in 10 minuten uitgelegd wat er die dag was gedaan. Heel prettig want voor een 8-jarige is het lastig om zo’n dag terug te vertellen aan je nieuwsgierige ouders. We hoorden over letters kleien, spiegelen en recht leggen, 3D tekenen, in boeken zoeken naar letters, ontdekken van letters die irritaties veroorzaken, desoriëntatie etc. etc. Koen heeft zelfs een 7e dag counseling gehad om het hele programma te doorlopen.

Voor thuis kregen we de opdracht van veeg-veeg-lezen mee. Wat een passende aanpak voor Koen! Door het kaartje ziet hij elke keer maar 1 woord en kan dus niet met zijn ogen vooruit scannen naar de rest van de tekst en gaan gokken wat er staat. Met het kaartje leest hij snel en 95% correct.

Marjolein gaf ook aan: zie het de eerste periode als een training. Zorg dat hij op zijn oriëntatiepunt is en lees dan met de veeg-veeg techniek enkele regels. Dat is voldoende. Hij moet eerst trainen, kilometers maken komt later wel. En kies een gewoon boek van groep 5, makkelijke boeken vindt hij al snel stom. Ook kregen we allerlei materiaal mee: een verslag van de counseling, foto’s gemaakt tijdens de dagen, een trigger woordenboek, kush ballen en klei.

Hoe gaat het nu
We zijn nu een paar weken na de counseling. De follow-up moet nog plaatsvinden. We zijn erg blij met het resultaat tot nu. Koen leest met vertrouwen en is voor het eerst geïnteresseerd in letters en woorden. Onderweg in de auto wordt van alles gelezen en bevraagd: wat zijn schilderwerken? In een restaurant las Koen voor het eerst de menukaart en vroeg: waarom staan Fristi en appelsap bij de frisdranken? En meteen daarna: wat is huisgemaakt?

In groep 5 worden met Sinterklaas surprises gemaakt en we maakten ons zorgen over het voorlezen van het sinterklaasgedicht. Dit hebben we natuurlijk niet met hem gedeeld, maar wat was het spannend. De juf heeft in de ochtend gevraagd of hij zijn gedicht zelf wilde lezen, of door een leesmaatje of door de juf. En tot onze verrassing heeft Koen het zelf gelezen! En de juf maakte een prachtige foto tijdens het voorlezen. We bevragen hem ook speels naar woorden. In de dierentuin wezen we een dier aan. Koen rende naar het bordje en las in een splitsecond: Chinese muntjak! Yes.

We zijn dan ook benieuwd hoe Koen zich de komende periode ontwikkelt en hebben Marjolein gevraagd of ze ook de komende jaren nog inzetbaar is voor Koen. Dat hij bijvoorbeeld jaarlijks een dag in haar praktijk is. Oefenen met lezen is belangrijk maar ook blijvende aandacht voor het spiegelen van letters en cijfers.

Op school zitten ze ondertussen ook niet stil. De dyslexieverklaring heeft al gezorgd voor enkele veranderingen. Zo worden allerlei hulpmiddelen in de klas ingezet en op maat gekeken naar de mogelijkheden. Koen mag ook levelwerk rekenen nu er een leesmaatje is gevonden. Ook heeft de juf een overdracht van Marjolein gehad over de counseling. We hebben nu het gevoel echt in een driehoek te werken aan de ontwikkeling van Koen!

Ervaring van ouders: dochter 8 jaar

We spreken allemaal Nederlands en toch spreken we niet dezelfde taal. De talige mensen denken dat iedereen talig denkt, de mensen die beeldend denken en praten, denken ook dat iedereen op die manier denkt. Marjolein liet helder en op een passende manier zien dat dit niet zo is. Hierdoor begrepen we ook waarom alle voorgaande interventies bij onze dochter niet het gewenste resultaat opleverde.

Marjolein spreekt een beeldende taal die door vele mensen/kinderen beter verstaan wordt dan het talige onderwijs dat op de (basis)school gebruikt wordt. Onze dochter zegt “waarom zegt de juf niet hetzelfde als Marjolein en waarom laat zij het niet zien, dan begrijp ik het ook.”

De wijze van Davis counseling is een andere manier van werken die bij elk vak toegepast kan worden en niet in conflict is met een methode van school. Het geeft kinderen met een voorkeur voor de rechterhersenhelft de mogelijkheid om op een manier te leren die passend voor hen is.

Voor onze dochter is er op school het interventieprogramma “BOUW!” gebruikt, dit gaf niet voldoende vooruitgang. In de zomervakantie hebben wij elke dag 6 weken lang gelezen. Als leer- en gedragsspecialist wist ik wat ik moest doen maar ook nu was er niet voldoende vooruitgang. De school kan niet meer bieden naast BOUW! en wachten totdat onze dochter enorme frustraties oploopt omdat het lezen niet lukt, wilden wij niet. De mogelijkheid om te wachten op drie keer een E score en een (dyslexie) onderzoek te krijgen, hebben wij niet aangenomen omdat onze dochter daarmee ook veel frustraties zou opbouwen in de aanloop daar naar toe. Wij vinden het belangrijker dat zij ervaart op welke manier zij leert, wat haar helpt en hoe zij dat zelf kan gebruiken. De Davis counseling van Marjolein is van essentieel belang geweest om dit te bereiken. Idealiter zou dit op elke basisschool aangeboden worden.

Als wij tegen onze dochter zeggen “wij hebben een verassing voor jou” vraagt zij altijd “mag ik naar Marjolein?” Dat zou zij het liefst elke dag doen.

Ervaring van ouders: zoon, 9 jaar

Toen Mees 7 jaar was zijn we er achter gekomen dat hij hoogbegaafd is. Een jaar later kwam daar de diagnose ADD bij. Hij haalde toen nog goede cijfers, spelling werd al snel veel lastiger. Helaas liepen de resultaten op alle vlakken achteruit. Boosheid, frustratie en onderpresteren was steeds meer aan de orde.
Zijn zelfbeeld werd er ondertussen ook niet beter op.
Begin groep 7 is Mees de Davis counseling bij Marjolein gaan volgen. Hoewel hij er best tegenop zag was hij meteen heel vertrouwd.

Marjolein zet de kinderen in hun kracht en geeft daarmee t vertrouwen in hunzelf terug.
Dat is voor Mees de nieuwe veilige basis geweest.
We zijn aan de slag gegaan. Spelling, oriëntatie en “bij jezelf blijven” waren de drie speerpunten.
Dat was veel, maar allemaal nodig.

Hoewel de spelling nog niet op orde is, heeft Marjolein ons heel veel inzichten gegeven; hoe enorm dominant het beeldenken bij hem ontwikkeld is!
Hoe komt ‘t dat hij het anders ziet en dus niet oppikt.

Ze heeft Mees laten zien hoe ADD werkt en hoe mooi t kan zijn, maar ook wat je kan doen op de momenten dat je geconcentreerd moet zijn.
Hoe ga je om met te veel energie, hoe zet je dat op de juiste stand.

Marjolein gaat uit van wat t individuele kind in zich heeft en nodig heeft om de basis op te pakken.
Ze geeft t kind zn vertrouwen terug door uit te gaan van wat ie kan, ipv hameren op wat beter moet.

De IB-er van onze school is zeer enthousiast geworden en ziet deze methode als iets heel waardevols voor heel veel kinderen die om welke reden dan ook moeite hebben met spelling of concentratie.

Zijn ADD is er uiteraard niet door weggegaan en de valkuilen die zijn hoogbegaafdheid met zich meebrengen zijn ook niet weg. We weten nu wel hoe t in zijn hoofd werkt en kunnen daar nu bij aansluiten. Dat helpt hem.

Ervaring van een volwassene; medisch specialist en vader van 3 kinderen.

Mijn ervaring bij Marjolein, praktijk Hoogbloeiers:
Door mijn eigen kind ben ik mijzelf bewust geworden dat ook ik een beelddenker ben.
Ik heb zelf geen dyslexie, maar als beelddenker ben ik in mijn leven regelmatig tegen problemen opgelopen die ik voorheen niet kon overbruggen. Dit had met name te maken met hoofd- en bijzaken en langdurig maar rustig gefocust blijven.

Op mijn werk (medisch specialist) en thuis (gezin met drie kids) lopen er vaak veel zaken tegelijk, maar ook door elkaar heen. Dit kost iedereen natuurlijk energie, maar als beelddenker met veel visualisatie nog eens extra.
De ‘plaatjes’ in je hoofd maken dan al gauw dat je er veel bijzaken in betrekt en wordt het nog onoverzichtelijker.
Door een gezonde dosis verstand heb ik dit lang het hoofd kunnen bieden, maar door met name de drukte op het werk, was de energie bijna niet meer op te brengen.

Ik heb bij Marjolein de Davis counseling gedaan, met de vraag om te leren focussen, je ‘stationaire toerental’ omlaag te zetten en ‘sequentieel’ (of meer in ‘hokjes’) te denken door een meer gestructureerde wijze van denken, waarmee de grote hoeveelheid plaatjes gereduceerd kan worden en je zo meer energie kan besparen.
Dit brengt dan met zich mee dat de hoofdzaken duidelijker worden en er dus minder ‘chaos’ is.
Als je dan leert hoe je zelf je ‘stationaire toerental’ of energiemeter kan verlagen, ontstaat er meer rust en krijg je er bijna energie van!

Ik ben zelf erg praktisch aangelegd en te nuchter voor zweverige therapieën. Aanvankelijk was ik dus een beetje terughoudend geweest bij aanvang en bij sommige onderdelen als letters kleien die een vast onderdeel van de Davis zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat dit bij dyslexie een heel goed onderdeel is, maar niet van toepassing op mij. Maar kleien op andere wijze (zoals je eigen ‘ik’ kleien) bleek zo beeldvormend en confronterend dat het je erg duidelijk maakt waar je staat en zelfs hoe je jezelf ontwikkelt. Heel interessant!

Marjolein heeft de Davis counseling zodanig aangepast dat het voor mij erg toepasselijk is geworden en zeer goede praktisch ‘handvaardigheden’ heeft gegeven.
Ik gebruik het met echt enorm veel plezier in de dagelijkse praktijk.
Bij mij thuis en op mijn werk heeft de werkwijze duidelijke positieve verandering laten zien.
Het heeft mij en mijn omgeving veel rust gebracht.
Om te zorgen dat ik niet langzaam in het oude patroon terugval, hebben we enkele malen per jaar een sessie ter opfrissing afgesproken.

Ik denk dat de invulling van de Davis counseling op deze manier voor heel veel volwassenen kan aanslaan, mn voor degene die geen dyslexie hebben maar wel beelddenkers zijn.

Zeker in een tijd als deze, waar heel veel moet en je soms door de bomen het bos niet meer ziet, of voor diegenen die tegen of in een burn out zitten.

Ervaring van ouders: zoon, 17 jaar

Onze zoon van 17 jaar heeft ADD en is een beelddenker. Dit is aan het begin van de puberteit pas tot uiting gekomen. Hierdoor ontstonden misverstanden, die vanaf toen leidden tot problemen, zowel thuis en op school.

Een traumatische ervaring was de druppel. Deze jongen moest echt geholpen worden. Via een goede kennis zijn we in contact gekomen met Marjolein en samen met haar is hij aan de slag gegaan. Rust in zijn hoofd, betere focus, voor langere tijd kunnen concentreren en controle heeft het hem opgeleverd.

Wij als ouders hebben weer een zoon die rustiger blijft. Er kunnen beter afspraken worden gemaakt en die worden nagekomen. De ADD wordt niet opgelost, maar hij heeft geleerd hoe hij zichzelf beter kan helpen, waardoor hij beter begrepen wordt.

De sfeer is sterk verbeterd, door inzicht in de persoon die onze zoon is en mag zijn!

Superbedankt Marjolein!!

Ervaring van ouders: zoon, 11 jaar

Via een familielid werd ik geattendeerd op de Davis methode.

Mijn zoon Sjoerd van 11 jaar heeft enkele jaren geleden de diagnose dyslexie gekregen. Na jaren lange training en therapie was er totaal geen verbetering in het lezen. Sjoerd werd er erg gefrustreerd van. Hij had een zeer laag zelfbeeld gekregen door alles.

Na veel lezen op het internet en een fijn kennismakingsgesprek met Marjolein werd ik enthousiast over de methode. Marjolein was de eerste die zich helemaal op Sjoerd afstemde.

Sjoerd had direct een klik met haar. Met name door haar manier van benadering kreeg Sjoerd rust en vertrouwen in zichzelf. Stap voor stap kreeg hij tools die hij zelf in kan zetten.
Sjoerd is een beeldendenker en door de begeleiding van Marjolein ziet Sjoerd dit nu als zijn kracht. Die hij kan inzetten bij het lezen. Het lijkt wel een klein wonder wat er bij Sjoerd is gebeurd. Sjoerd voelt zich veel beter, waardoor hij rustig nieuwe letters en woorden kan gaan ontdekken.
Ook door de manier van werken met letters maken van klei is Sjoerd enthousiast geworden. Spelenderwijs leert Sjoerd lezen.

Ook is Marjolein mee naar school gegaan om uit te leggen hoe Sjoerd leert lezen. Marjolein heeft alles in een mooi boek met veel foto’s verwerkt. Heel fijn om samen met Sjoerd regelmatig in te kijken. Samenvattend ben ik als moeder en zeker Sjoerd blij dat we met Marjolein en de  Davis  methode in contact zijn gekomen.

Dit biedt perspectief voor de toekomst van Sjoerd.

IMG_0283

Ervaring van ouders: dochter, 13 jaar (VWO)

Na de eerste 2 dagen zagen wij al een soort rust bij onze dochter. Alsof er dingen op zijn plaats waren gevallen. Ze is tot op de dag van vandaag een stuk relaxter.

Wat ze zelf omschrijft, nu de counseling voorbij is, is dat zij niet meer de teksten steeds opnieuw hoeft te lezen om het geheel op te nemen. Dat lukt nu gewoon bij de eerste keer lezen al en dat zal haar, ook bij toetsen, een flinke tijdwinst en minder stress opleveren. Daarnaast merkt ze dat het lezen op zich steeds sneller gaat.

 Wat haar goed heeft gedaan is dat de counseling zich geheel heeft aangepast naar haar tempo en proces. Ze heeft zich totaal ‘gezien’ gevoeld en dat heeft haar een flinke dosis zelfvertrouwen meegegeven. “Ik mag zijn wie ik ben”, is daarin een belangrijke boodschap geweest.

Wat betreft Marjolein als persoon: Marjolein wist het zo aan te pakken dat mijn dochter zich meteen op haar gemak voelde en vol in de overgave kon. Hartelijk dank daarvoor.

Ervaring van ouders: zoon, 11 jaar

Onze twee zonen zijn zwaar dyslectisch. De school waar onze kinderen op zitten, attendeerde ons op Davis counseling. Alhoewel de methode niet tot de reguliere aanpak behoort, zagen zij bij andere kinderen goede resultaten en mogelijk zou dit ook bij hen resultaat opleveren. We hebben daarop contact opgenomen met Marjolein van Hoogbloeiers.

Zij heeft de jongens en ons uitgelegd hoe de counseling in zijn werk gaat. Ze heeft gekeken naar hun sterke punten en is vanuit hun kracht met de jongens aan de slag gegaan. De jongens bleken echte beelddenkers te zijn (ieder op zijn eigen manier). Marjolein heeft hen laten zien dat ze niet ‘bang’ hoeven te zijn voor taal maar dat zij nou eenmaal anders tegen taal aankijken.

Ze heeft hen handvatten gegeven waardoor zij, op een voor hen wel logische manier, met taal kunnen omgaan. Ook wij hebben geleerd op een andere manier naar taal te kijken, vanuit de ogen van onze jongens. Hierdoor worden wij weer beter in staat gesteld hen te begeleiden op taalvlak.

Nu, een aantal weken later, merken we dat ze zelfstandig het geleerde in praktijk brengen. Het heeft hen zeker handvatten gegeven waar ze dagelijks profijt van ondervinden!

Ervaring van ouders: dochter, 9 jaar

Via een goede vriendin werden wij geattendeerd op de Davis methode en de praktijk Hoogbloeiers van Marjolein Verdonk. Na wat verdieping over de methode en resultaten werden wij direct heel enthousiast.

Onze dochter Maud (destijds 9 jaar oud) boekte marginale vooruitgang met lezen. Dit tot enorme frustratie van haar zelf. Op school waren er geen alternatieven voorhanden, omdat ze overall een te hoge score liet zien.

Na een telefonisch kennismakingsgesprek met Marjolein en daarna een persoonlijke ontmoeting werden wij heel enthousiast over de manier van analyse en benadering door Marjolein. Direct besloten wij om op zo’n kort mogelijke termijn te starten.

Na 5 dagen behandeling was er al direct resultaat. Maud had hulpmiddelen gekregen die ze al direct toe kon passen in de praktijk. De Davis methode is geen symptoombestrijding, maar aanpak bij de oorzaak. Maud heeft geleerd waar haar kracht zit om combinaties van letters beter te onthouden. Maud heeft veel gewerkt met klei. Door de letters van een woord in klei te verbeelden, kan ze haar visuele en creatieve kwaliteiten gebruiken om zich woorden eigen te maken middels een combinatie van letters.

Na de trainingsdagen is Marjolein met Maud en ons mee naar school gegaan om aan de docenten en de intern begeleider uit te leggen welke tools Maud had geleerd. en hoe ze deze kan toepassen in de klas, bij lezen, toetsen etc. Maud heeft gereedschap gekregen om beter en makkelijker te kunnen lezen. Wij zijn uiterst tevreden over de methode en de aanpak van Marjolein.

Ervaring ouders: zoon, 9 jaar

Een aantal keren zag ik Hoogbloeiers op Facebook langs komen. Ieder verhaal trok mijn aandacht.
Mijn zoon Rens van 9 jaar is gediagnosticeerd met dyslexie.
Alle andere trajecten kosten een jaar.
Waarom een jaar verloren laten gaan als het ook binnen 2 weken kan?

Uiteindelijk heb ik een gesprek gehad met Marjolein om te kijken of Davis Counseling aansluit bij Rens.
Nou, ik kan je zeggen, dat heeft het zeker gedaan!
Rens is samen met Marjolein op ontdekkingstocht gegaan. Wat heeft hij veel geleerd!!
En wat hebben wij veel van Rens geleerd.
Rens heeft bijvoorbeeld ontdekt dat er hoofdletters en kleine letters bestaan. ‘Hé, dat is handig!’
Hij heeft ook geleerd dat er punten, komma’s en andere interpunctietekens bestaan.
Yeahh..het plezier in lezen is geboren!
En wat denk je? Hij kan het!
Spelling is nog wat lastig, maar met de tools die we hebben meegekregen, moet dat zeker gaan lukken.
Marjolein is geduldig en kijkt écht naar wat iemand nodig heeft.
Rens komt graag nog een keertje terug!

Ervaring van ouders: dochter, 9 jaar

Bij onze dochter werd al in groep 3 een vermoeden van dyslexie geuit. Nadat ze 7 werd is dit vermoeden bevestigd. Hoewel zowel school als de instelling Opdidakt ruim 2 jaar met haar bezig zijn geweest bleef lezen en schrijven een enorme worsteling voor haar. Ze werd negatief en gefrustreerd van al het huiswerk (5 keer per week alle weken door, en ook in de schoolvakanties). Ze zat duidelijk minder lekker in haar vel en trok zich terug op school.

Na de Davis counseling door Marjolein Verdonk, is dit proces omgekeerd. Hoewel wij als zeer rationele ouders (beide technisch opgeleid) niet goed begrijpen hoe de Davis counseling nu werkt, merken wij dat het voor onze dochter allemaal wel betekenis kreeg. Ze kon haar frustratie en boosheid kwijt en werd veel rustiger. Het hoofdpijndagboek dat we bijhielden konden we wegleggen want maandenlang had ze geen hoofdpijn meer. Ook in de klas werd ze rustiger, dat gaf de leraar spontaan aan tijdens een oudergesprek. We kregen weer vriendinnetjes van school te spelen. De eerste proefwerken waren goed, met rekenen scoorde ze zelfs opeens uitstekend. We zijn wel gewaarschuwd dat kinderen met Dyslexie ook weer gewoon kunnen terugvallen, maar toch in ieder geval voor het eerst goede resultaten!

Belangrijk is dat onze dochter zich blijft concentreren (oriënteren heet dat dan in Davis counseling stijl) want anders is ze te snel afgeleid om haar taken goed te kunnen doen. Haar hoofd is vol beelden want ze ziet echt alles wat er om haar heen gebeurd. Ze is nu 9 jaar, als ze zich oriënteert leest zij bijna vloeiend, woorden kan zij net zo eenvoudig van links naar rechts spellen als andersom, als zij ze éénmaal gekleid heeft. Van foutloos schrijven is nog totaal geen sprake, maar ik kan nu lezen wat ze bedoelt. Zij zal moeten leren alle andere signalen die er even niet toe doen te blokkeren en alleen even aandacht te hebben voor haar taak. Ook hebben we onder advies van Marjolein een deel van de andere huiswerktaken afgebouwd, zodat er rust in haar hoofd kan ontstaan en er eerst goed aan de basis goed wordt gewerkt voordat er weer meer druk wordt opgelegd.

Opmerkelijke constateringen in de counseling: “letters zijn plat!”,  “Het slechte is gevangen (de kwaadheid en de dyslexie) en het goede is vrij de wereld in!” “de letters staan stil”.

Ervaring van ouders: zoon, 8 jaar

Mijn ervaring over de counseling is dat ik nooit verwacht had dat dit zo goed zou werken. Ik merk dat mijn kind nu beter leest.
Ik ben bij een sessie aanwezig geweest waarbij mijn kind moest lezen. Hij wilde heel snel gaan en kwam daardoor niet uit zijn woorden.
Nadat hij de tools van Marjolein inzette, de energiemeter omlaag zette en focuste, kon hij hetzelfde stukje inclusief moeilijke woorden wel lezen. Hij ging zelfs sneller lezen.
Ik ben heel blij dat mijn kind dit heeft kunnen doen.

Ervaring van ouders: dochter, 7 jaar

Wij zijn bij Marjolein terecht gekomen, omdat onze dochter moeite heeft met letters en cijfers. In groep 3 kwam ze moeilijk vooruit. Ik herkende meteen het probleem van dyslexie. (Waar ik zelf jaren mee geworsteld heb).

Ze doet zo goed haar best, maar het wilde maar niet lukken. Ze haalde veel door elkaar of draaide dingen om. Ze bleef halverwege het jaar hangen. Op een gegeven moment las ze (vooral omdat ze steeds onzekerder werd) compleet andere woorden dan die er stonden. Radend lezen vertelde Marjolein mij.

Nu hoorde ik van Davis counseling. Ik ben gaan zoeken op het internet en zo kwam ik uiteindelijk bij Marjolein terecht. Marjolein liet mij weten dat iedereen met dyslexie te helpen is en kan leren om beter te lezen en te schrijven. Alleen je moet wel weten hoe je naar de symbolen moet kijken.

Voor mijn dochter was het echt een eye-opener dat ze de letters 2D moest gaan bekijken in plaats van 3D. Marjolein heeft haar daar heel goed mee geholpen. Marjolein heeft haar weer in haar zelf doen geloven, dat óók zij het gaat leren. Alleen misschien met een iets langere weg.

Op de manier van Marjolein weet ik zeker dat het mijn dochter helpt het eerder te laten begrijpen en de dat de letters dan minder verward in haar hoofd blijven. Het kost dan ook wel tijd maar ik ben ervan overtuigd dat deze training goed helpt en sneller helpt in de goeie richting.  En zo heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten.


Uitspraken van kinderen

Hieronder volgen uitspraken die duidelijk maken hoe de verandering ervaren wordt:

  • Het voelde als een cruiseschip wat ik hier deed. In een rechte lijn op mijn doel af”.
  • “Hey, zo is het makkelijk!”
  • “Met klei kun je geen fouten maken”.
  • “Bij jou is alles goed”.
  • “Ik voel me nu zoals ik ben”
  • “Ik heb ontdekt dat ik heel rustig kan zijn. Ik wist niet dat ik dat kon”.
  • “Ik voel me slimmer”.
  • “Ik heb voor het eerst een leeg hoofd”.
  • “Ik voel me sterker”.
  • “Lezen voelt nu frisser. Ik kan alles goed zien”.
  • “Ik word nu opgevangen……door mijzelf!”
  • “Het kleien ging goed waardoor ik er erg plezier in had en ik er ook nog eens veel van heb geleerd”.
  • “Eerst voelde lezen als klitten in mijn haar. Heel warm. Net alsof mijn haren voor mijn ogen hingen. Nu voelt lezen alsof ik een strik in mijn haar heb. Ik kan alles beter zien”.