27 juli 2016

Ervaringen

Ervaring van ouders: zoon, 9 jaar

Toen Mees 7 jaar was zijn we er achter gekomen dat hij hoogbegaafd is. Een jaar later kwam daar de diagnose ADD bij. Hij haalde toen nog goede cijfers, spelling werd al snel veel lastiger. Helaas liepen de resultaten op alle vlakken achteruit. Boosheid, frustratie en onderpresteren was steeds meer aan de orde.
Zijn zelfbeeld werd er ondertussen ook niet beter op.
Begin groep 7 is Mees de Davis counseling bij Marjolein gaan volgen. Hoewel hij er best tegenop zag was hij meteen heel vertrouwd.

Marjolein zet de kinderen in hun kracht en geeft daarmee t vertrouwen in hunzelf terug.
Dat is voor Mees de nieuwe veilige basis geweest.
We zijn aan de slag gegaan. Spelling, oriëntatie en “bij jezelf blijven” waren de drie speerpunten.
Dat was veel, maar allemaal nodig.

Hoewel de spelling nog niet op orde is, heeft Marjolein ons heel veel inzichten gegeven; hoe enorm dominant het beeldenken bij hem ontwikkeld is!
Hoe komt ‘t dat hij het anders ziet en dus niet oppikt.

Ze heeft Mees laten zien hoe ADD werkt en hoe mooi t kan zijn, maar ook wat je kan doen op de momenten dat je geconcentreerd moet zijn.
Hoe ga je om met te veel energie, hoe zet je dat op de juiste stand.

Marjolein gaat uit van wat t individuele kind in zich heeft en nodig heeft om de basis op te pakken.
Ze geeft t kind zn vertrouwen terug door uit te gaan van wat ie kan, ipv hameren op wat beter moet.

De IB-er van onze school is zeer enthousiast geworden en ziet deze methode als iets heel waardevols voor heel veel kinderen die om welke reden dan ook moeite hebben met spelling of concentratie.

Zijn ADD is er uiteraard niet door weggegaan en de valkuilen die zijn hoogbegaafdheid met zich meebrengen zijn ook niet weg. We weten nu wel hoe t in zijn hoofd werkt en kunnen daar nu bij aansluiten. Dat helpt hem.

Ervaring van een volwassene; medisch specialist en vader van 3 kinderen.

Mijn ervaring bij Marjolein, praktijk Hoogbloeiers:
Door mijn eigen kind ben ik mijzelf bewust geworden dat ook ik een beelddenker ben.
Ik heb zelf geen dyslexie, maar als beelddenker ben ik in mijn leven regelmatig tegen problemen opgelopen die ik voorheen niet kon overbruggen. Dit had met name te maken met hoofd- en bijzaken en langdurig maar rustig gefocust blijven.

Op mijn werk (medisch specialist) en thuis (gezin met drie kids) lopen er vaak veel zaken tegelijk, maar ook door elkaar heen. Dit kost iedereen natuurlijk energie, maar als beelddenker met veel visualisatie nog eens extra.
De ‘plaatjes’ in je hoofd maken dan al gauw dat je er veel bijzaken in betrekt en wordt het nog onoverzichtelijker.
Door een gezonde dosis verstand heb ik dit lang het hoofd kunnen bieden, maar door met name de drukte op het werk, was de energie bijna niet meer op te brengen.

Ik heb bij Marjolein de Davis counseling gedaan, met de vraag om te leren focussen, je ‘stationaire toerental’ omlaag te zetten en ‘sequentieel’ (of meer in ‘hokjes’) te denken door een meer gestructureerde wijze van denken, waarmee de grote hoeveelheid plaatjes gereduceerd kan worden en je zo meer energie kan besparen.
Dit brengt dan met zich mee dat de hoofdzaken duidelijker worden en er dus minder ‘chaos’ is.
Als je dan leert hoe je zelf je ‘stationaire toerental’ of energiemeter kan verlagen, ontstaat er meer rust en krijg je er bijna energie van!

Ik ben zelf erg praktisch aangelegd en te nuchter voor zweverige therapieën. Aanvankelijk was ik dus een beetje terughoudend geweest bij aanvang en bij sommige onderdelen als letters kleien die een vast onderdeel van de Davis zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat dit bij dyslexie een heel goed onderdeel is, maar niet van toepassing op mij. Maar kleien op andere wijze (zoals je eigen ‘ik’ kleien) bleek zo beeldvormend en confronterend dat het je erg duidelijk maakt waar je staat en zelfs hoe je jezelf ontwikkelt. Heel interessant!

Marjolein heeft de Davis counseling zodanig aangepast dat het voor mij erg toepasselijk is geworden en zeer goede praktisch ‘handvaardigheden’ heeft gegeven.
Ik gebruik het met echt enorm veel plezier in de dagelijkse praktijk.
Bij mij thuis en op mijn werk heeft de werkwijze duidelijke positieve verandering laten zien.
Het heeft mij en mijn omgeving veel rust gebracht.
Om te zorgen dat ik niet langzaam in het oude patroon terugval, hebben we enkele malen per jaar een sessie ter opfrissing afgesproken.

Ik denk dat de invulling van de Davis counseling op deze manier voor heel veel volwassenen kan aanslaan, mn voor degene die geen dyslexie hebben maar wel beelddenkers zijn.

Zeker in een tijd als deze, waar heel veel moet en je soms door de bomen het bos niet meer ziet, of voor diegenen die tegen of in een burn out zitten.

Ervaring van ouders: zoon, 17 jaar

Onze zoon van 17 jaar heeft ADD en is een beelddenker. Dit is aan het begin van de puberteit pas tot uiting gekomen. Hierdoor ontstonden misverstanden, die vanaf toen leidden tot problemen, zowel thuis en op school.

Een traumatische ervaring was de druppel. Deze jongen moest echt geholpen worden. Via een goede kennis zijn we in contact gekomen met Marjolein en samen met haar is hij aan de slag gegaan. Rust in zijn hoofd, betere focus, voor langere tijd kunnen concentreren en controle heeft het hem opgeleverd.

Wij als ouders hebben weer een zoon die rustiger blijft. Er kunnen beter afspraken worden gemaakt en die worden nagekomen. De ADD wordt niet opgelost, maar hij heeft geleerd hoe hij zichzelf beter kan helpen, waardoor hij beter begrepen wordt.

De sfeer is sterk verbeterd, door inzicht in de persoon die onze zoon is en mag zijn!

Superbedankt Marjolein!!

Ervaring van ouders: zoon, 11 jaar

Via een familielid werd ik geattendeerd op de Davis methode.

Mijn zoon Sjoerd van 11 jaar heeft enkele jaren geleden de diagnose dyslexie gekregen. Na jaren lange training en therapie was er totaal geen verbetering in het lezen. Sjoerd werd er erg gefrustreerd van. Hij had een zeer laag zelfbeeld gekregen door alles.

Na veel lezen op het internet en een fijn kennismakingsgesprek met Marjolein werd ik enthousiast over de methode. Marjolein was de eerste die zich helemaal op Sjoerd afstemde.

Sjoerd had direct een klik met haar. Met name door haar manier van benadering kreeg Sjoerd rust en vertrouwen in zichzelf. Stap voor stap kreeg hij tools die hij zelf in kan zetten.
Sjoerd is een beeldendenker en door de begeleiding van Marjolein ziet Sjoerd dit nu als zijn kracht. Die hij kan inzetten bij het lezen. Het lijkt wel een klein wonder wat er bij Sjoerd is gebeurd. Sjoerd voelt zich veel beter, waardoor hij rustig nieuwe letters en woorden kan gaan ontdekken.
Ook door de manier van werken met letters maken van klei is Sjoerd enthousiast geworden. Spelenderwijs leert Sjoerd lezen.

Ook is Marjolein mee naar school gegaan om uit te leggen hoe Sjoerd leert lezen. Marjolein heeft alles in een mooi boek met veel foto’s verwerkt. Heel fijn om samen met Sjoerd regelmatig in te kijken. Samenvattend ben ik als moeder en zeker Sjoerd blij dat we met Marjolein en de  Davis  methode in contact zijn gekomen.

Dit biedt perspectief voor de toekomst van Sjoerd.

IMG_0283

Ervaring van ouders: dochter, 13 jaar (VWO)

Na de eerste 2 dagen zagen wij al een soort rust bij onze dochter. Alsof er dingen op zijn plaats waren gevallen. Ze is tot op de dag van vandaag een stuk relaxter.

Wat ze zelf omschrijft, nu de counseling voorbij is, is dat zij niet meer de teksten steeds opnieuw hoeft te lezen om het geheel op te nemen. Dat lukt nu gewoon bij de eerste keer lezen al en dat zal haar, ook bij toetsen, een flinke tijdwinst en minder stress opleveren. Daarnaast merkt ze dat het lezen op zich steeds sneller gaat.

 Wat haar goed heeft gedaan is dat de counseling zich geheel heeft aangepast naar haar tempo en proces. Ze heeft zich totaal ‘gezien’ gevoeld en dat heeft haar een flinke dosis zelfvertrouwen meegegeven. “Ik mag zijn wie ik ben”, is daarin een belangrijke boodschap geweest.

Wat betreft Marjolein als persoon: Marjolein wist het zo aan te pakken dat mijn dochter zich meteen op haar gemak voelde en vol in de overgave kon. Hartelijk dank daarvoor.

Ervaring van ouders: zoon, 11 jaar

Onze twee zonen zijn zwaar dyslectisch. De school waar onze kinderen op zitten, attendeerde ons op Davis counseling. Alhoewel de methode niet tot de reguliere aanpak behoort, zagen zij bij andere kinderen goede resultaten en mogelijk zou dit ook bij hen resultaat opleveren. We hebben daarop contact opgenomen met Marjolein van Hoogbloeiers.

Zij heeft de jongens en ons uitgelegd hoe de counseling in zijn werk gaat. Ze heeft gekeken naar hun sterke punten en is vanuit hun kracht met de jongens aan de slag gegaan. De jongens bleken echte beelddenkers te zijn (ieder op zijn eigen manier). Marjolein heeft hen laten zien dat ze niet ‘bang’ hoeven te zijn voor taal maar dat zij nou eenmaal anders tegen taal aankijken.

Ze heeft hen handvatten gegeven waardoor zij, op een voor hen wel logische manier, met taal kunnen omgaan. Ook wij hebben geleerd op een andere manier naar taal te kijken, vanuit de ogen van onze jongens. Hierdoor worden wij weer beter in staat gesteld hen te begeleiden op taalvlak.

Nu, een aantal weken later, merken we dat ze zelfstandig het geleerde in praktijk brengen. Het heeft hen zeker handvatten gegeven waar ze dagelijks profijt van ondervinden!

Ervaring van ouders: dochter, 9 jaar

Via een goede vriendin werden wij geattendeerd op de Davis methode en de praktijk Hoogbloeiers van Marjolein Verdonk. Na wat verdieping over de methode en resultaten werden wij direct heel enthousiast.

Onze dochter Maud (destijds 9 jaar oud) boekte marginale vooruitgang met lezen. Dit tot enorme frustratie van haar zelf. Op school waren er geen alternatieven voorhanden, omdat ze overall een te hoge score liet zien.

Na een telefonisch kennismakingsgesprek met Marjolein en daarna een persoonlijke ontmoeting werden wij heel enthousiast over de manier van analyse en benadering door Marjolein. Direct besloten wij om op zo’n kort mogelijke termijn te starten.

Na 5 dagen behandeling was er al direct resultaat. Maud had hulpmiddelen gekregen die ze al direct toe kon passen in de praktijk. De Davis methode is geen symptoombestrijding, maar aanpak bij de oorzaak. Maud heeft geleerd waar haar kracht zit om combinaties van letters beter te onthouden. Maud heeft veel gewerkt met klei. Door de letters van een woord in klei te verbeelden, kan ze haar visuele en creatieve kwaliteiten gebruiken om zich woorden eigen te maken middels een combinatie van letters.

Na de trainingsdagen is Marjolein met Maud en ons mee naar school gegaan om aan de docenten en de intern begeleider uit te leggen welke tools Maud had geleerd. en hoe ze deze kan toepassen in de klas, bij lezen, toetsen etc. Maud heeft gereedschap gekregen om beter en makkelijker te kunnen lezen. Wij zijn uiterst tevreden over de methode en de aanpak van Marjolein.

Ervaring ouders: zoon, 9 jaar

Een aantal keren zag ik Hoogbloeiers op Facebook langs komen. Ieder verhaal trok mijn aandacht.
Mijn zoon Rens van 9 jaar is gediagnosticeerd met dyslexie.
Alle andere trajecten kosten een jaar.
Waarom een jaar verloren laten gaan als het ook binnen 2 weken kan?

Uiteindelijk heb ik een gesprek gehad met Marjolein om te kijken of Davis Counseling aansluit bij Rens.
Nou, ik kan je zeggen, dat heeft het zeker gedaan!
Rens is samen met Marjolein op ontdekkingstocht gegaan. Wat heeft hij veel geleerd!!
En wat hebben wij veel van Rens geleerd.
Rens heeft bijvoorbeeld ontdekt dat er hoofdletters en kleine letters bestaan. ‘Hé, dat is handig!’
Hij heeft ook geleerd dat er punten, komma’s en andere interpunctietekens bestaan.
Yeahh..het plezier in lezen is geboren!
En wat denk je? Hij kan het!
Spelling is nog wat lastig, maar met de tools die we hebben meegekregen, moet dat zeker gaan lukken.
Marjolein is geduldig en kijkt écht naar wat iemand nodig heeft.
Rens komt graag nog een keertje terug!

Ervaring van ouders: dochter, 9 jaar

Bij onze dochter werd al in groep 3 een vermoeden van dyslexie geuit. Nadat ze 7 werd is dit vermoeden bevestigd. Hoewel zowel school als de instelling Opdidakt ruim 2 jaar met haar bezig zijn geweest bleef lezen en schrijven een enorme worsteling voor haar. Ze werd negatief en gefrustreerd van al het huiswerk (5 keer per week alle weken door, en ook in de schoolvakanties). Ze zat duidelijk minder lekker in haar vel en trok zich terug op school.

Na de Davis counseling door Marjolein Verdonk, is dit proces omgekeerd. Hoewel wij als zeer rationele ouders (beide technisch opgeleid) niet goed begrijpen hoe de Davis counseling nu werkt, merken wij dat het voor onze dochter allemaal wel betekenis kreeg. Ze kon haar frustratie en boosheid kwijt en werd veel rustiger. Het hoofdpijndagboek dat we bijhielden konden we wegleggen want maandenlang had ze geen hoofdpijn meer. Ook in de klas werd ze rustiger, dat gaf de leraar spontaan aan tijdens een oudergesprek. We kregen weer vriendinnetjes van school te spelen. De eerste proefwerken waren goed, met rekenen scoorde ze zelfs opeens uitstekend. We zijn wel gewaarschuwd dat kinderen met Dyslexie ook weer gewoon kunnen terugvallen, maar toch in ieder geval voor het eerst goede resultaten!

Belangrijk is dat onze dochter zich blijft concentreren (oriënteren heet dat dan in Davis counseling stijl) want anders is ze te snel afgeleid om haar taken goed te kunnen doen. Haar hoofd is vol beelden want ze ziet echt alles wat er om haar heen gebeurd. Ze is nu 9 jaar, als ze zich oriënteert leest zij bijna vloeiend, woorden kan zij net zo eenvoudig van links naar rechts spellen als andersom, als zij ze éénmaal gekleid heeft. Van foutloos schrijven is nog totaal geen sprake, maar ik kan nu lezen wat ze bedoelt. Zij zal moeten leren alle andere signalen die er even niet toe doen te blokkeren en alleen even aandacht te hebben voor haar taak. Ook hebben we onder advies van Marjolein een deel van de andere huiswerktaken afgebouwd, zodat er rust in haar hoofd kan ontstaan en er eerst goed aan de basis goed wordt gewerkt voordat er weer meer druk wordt opgelegd.

Opmerkelijke constateringen in de counseling: “letters zijn plat!”,  “Het slechte is gevangen (de kwaadheid en de dyslexie) en het goede is vrij de wereld in!” “de letters staan stil”.

Ervaring van ouders: zoon, 8 jaar

Mijn ervaring over de counseling is dat ik nooit verwacht had dat dit zo goed zou werken. Ik merk dat mijn kind nu beter leest.
Ik ben bij een sessie aanwezig geweest waarbij mijn kind moest lezen. Hij wilde heel snel gaan en kwam daardoor niet uit zijn woorden.
Nadat hij de tools van Marjolein inzette, de energiemeter omlaag zette en focuste, kon hij hetzelfde stukje inclusief moeilijke woorden wel lezen. Hij ging zelfs sneller lezen.
Ik ben heel blij dat mijn kind dit heeft kunnen doen.

Ervaring van ouders: dochter, 7 jaar

Wij zijn bij Marjolein terecht gekomen, omdat onze dochter moeite heeft met letters en cijfers. In groep 3 kwam ze moeilijk vooruit. Ik herkende meteen het probleem van dyslexie. (Waar ik zelf jaren mee geworsteld heb).

Ze doet zo goed haar best, maar het wilde maar niet lukken. Ze haalde veel door elkaar of draaide dingen om. Ze bleef halverwege het jaar hangen. Op een gegeven moment las ze (vooral omdat ze steeds onzekerder werd) compleet andere woorden dan die er stonden. Radend lezen vertelde Marjolein mij.

Nu hoorde ik van Davis counseling. Ik ben gaan zoeken op het internet en zo kwam ik uiteindelijk bij Marjolein terecht. Marjolein liet mij weten dat iedereen met dyslexie te helpen is en kan leren om beter te lezen en te schrijven. Alleen je moet wel weten hoe je naar de symbolen moet kijken.

Voor mijn dochter was het echt een eye-opener dat ze de letters 2D moest gaan bekijken in plaats van 3D. Marjolein heeft haar daar heel goed mee geholpen. Marjolein heeft haar weer in haar zelf doen geloven, dat óók zij het gaat leren. Alleen misschien met een iets langere weg.

Op de manier van Marjolein weet ik zeker dat het mijn dochter helpt het eerder te laten begrijpen en de dat de letters dan minder verward in haar hoofd blijven. Het kost dan ook wel tijd maar ik ben ervan overtuigd dat deze training goed helpt en sneller helpt in de goeie richting.  En zo heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten.


Uitspraken van kinderen

Hieronder volgen uitspraken die duidelijk maken hoe de verandering ervaren wordt:

  • Het voelde als een cruiseschip wat ik hier deed. In een rechte lijn op mijn doel af”.
  • “Hey, zo is het makkelijk!”
  • “Met klei kun je geen fouten maken”.
  • “Bij jou is alles goed”.
  • “Ik voel me nu zoals ik ben”
  • “Ik heb ontdekt dat ik heel rustig kan zijn. Ik wist niet dat ik dat kon”.
  • “Ik voel me slimmer”.
  • “Ik heb voor het eerst een leeg hoofd”.
  • “Ik voel me sterker”.
  • “Lezen voelt nu frisser. Ik kan alles goed zien”.
  • “Ik word nu opgevangen……door mijzelf!”
  • “Het kleien ging goed waardoor ik er erg plezier in had en ik er ook nog eens veel van heb geleerd”.
  • “Eerst voelde lezen als klitten in mijn haar. Heel warm. Net alsof mijn haren voor mijn ogen hingen. Nu voelt lezen alsof ik een strik in mijn haar heb. Ik kan alles beter zien”.