27 juli 2016

Ervaringen

Ervaring van ouders: zoon, 11 jaar

Via een familielid werd ik geattendeerd op de Davis methode.

Mijn zoon Sjoerd van 11 jaar heeft enkele jaren geleden de diagnose dyslexie gekregen. Na jaren lange training en therapie was er totaal geen verbetering in het lezen. Sjoerd werd er erg gefrustreerd van. Hij had een zeer laag zelfbeeld gekregen door alles.

Na veel lezen op het internet en een fijn kennismakingsgesprek met Marjolein werd ik enthousiast over de methode. Marjolein was de eerste die zich helemaal op Sjoerd afstemde.

Sjoerd had direct een klik met haar. Met name door haar manier van benadering kreeg Sjoerd rust en vertrouwen in zichzelf. Stap voor stap kreeg hij tools die hij zelf in kan zetten.
Sjoerd is een beeldendenker en door de begeleiding van Marjolein ziet Sjoerd dit nu als zijn kracht. Die hij kan inzetten bij het lezen. Het lijkt wel een klein wonder wat er bij Sjoerd is gebeurd. Sjoerd voelt zich veel beter, waardoor hij rustig nieuwe letters en woorden kan gaan ontdekken.
Ook door de manier van werken met letters maken van klei is Sjoerd enthousiast geworden. Spelenderwijs leert Sjoerd lezen.

Ook is Marjolein mee naar school gegaan om uit te leggen hoe Sjoerd leert lezen. Marjolein heeft alles in een mooi boek met veel foto’s verwerkt. Heel fijn om samen met Sjoerd regelmatig in te kijken. Samenvattend ben ik als moeder en zeker Sjoerd blij dat we met Marjolein en de  Davis  methode in contact zijn gekomen.

Dit biedt perspectief voor de toekomst van Sjoerd.

IMG_0283

Ervaring van ouders: dochter, 13 jaar (VWO)

Na de eerste 2 dagen zagen wij al een soort rust bij onze dochter. Alsof er dingen op zijn plaats waren gevallen. Ze is tot op de dag van vandaag een stuk relaxter.

Wat ze zelf omschrijft, nu de counseling voorbij is, is dat zij niet meer de teksten steeds opnieuw hoeft te lezen om het geheel op te nemen. Dat lukt nu gewoon bij de eerste keer lezen al en dat zal haar, ook bij toetsen, een flinke tijdwinst en minder stress opleveren. Daarnaast merkt ze dat het lezen op zich steeds sneller gaat.

 Wat haar goed heeft gedaan is dat de counseling zich geheel heeft aangepast naar haar tempo en proces. Ze heeft zich totaal ‘gezien’ gevoeld en dat heeft haar een flinke dosis zelfvertrouwen meegegeven. “Ik mag zijn wie ik ben”, is daarin een belangrijke boodschap geweest.

Wat betreft Marjolein als persoon: Marjolein wist het zo aan te pakken dat mijn dochter zich meteen op haar gemak voelde en vol in de overgave kon. Hartelijk dank daarvoor.

Ervaring van ouders: zoon, 11 jaar

Onze twee zonen zijn zwaar dyslectisch. De school waar onze kinderen op zitten, attendeerde ons op Davis counseling. Alhoewel de methode niet tot de reguliere aanpak behoort, zagen zij bij andere kinderen goede resultaten en mogelijk zou dit ook bij hen resultaat opleveren. We hebben daarop contact opgenomen met Marjolein van Hoogbloeiers.

Zij heeft de jongens en ons uitgelegd hoe de counseling in zijn werk gaat. Ze heeft gekeken naar hun sterke punten en is vanuit hun kracht met de jongens aan de slag gegaan. De jongens bleken echte beelddenkers te zijn (ieder op zijn eigen manier). Marjolein heeft hen laten zien dat ze niet ‘bang’ hoeven te zijn voor taal maar dat zij nou eenmaal anders tegen taal aankijken.

Ze heeft hen handvatten gegeven waardoor zij, op een voor hen wel logische manier, met taal kunnen omgaan. Ook wij hebben geleerd op een andere manier naar taal te kijken, vanuit de ogen van onze jongens. Hierdoor worden wij weer beter in staat gesteld hen te begeleiden op taalvlak.

Nu, een aantal weken later, merken we dat ze zelfstandig het geleerde in praktijk brengen. Het heeft hen zeker handvatten gegeven waar ze dagelijks profijt van ondervinden!

Ervaring van ouders: dochter, 9 jaar

Via een goede vriendin werden wij geattendeerd op de Davis methode en de praktijk Hoogbloeiers van Marjolein Verdonk. Na wat verdieping over de methode en resultaten werden wij direct heel enthousiast.

Onze dochter Maud (destijds 9 jaar oud) boekte marginale vooruitgang met lezen. Dit tot enorme frustratie van haar zelf. Op school waren er geen alternatieven voorhanden, omdat ze overall een te hoge score liet zien.

Na een telefonisch kennismakingsgesprek met Marjolein en daarna een persoonlijke ontmoeting werden wij heel enthousiast over de manier van analyse en benadering door Marjolein. Direct besloten wij om op zo’n kort mogelijke termijn te starten.

Na 5 dagen behandeling was er al direct resultaat. Maud had hulpmiddelen gekregen die ze al direct toe kon passen in de praktijk. De Davis methode is geen symptoombestrijding, maar aanpak bij de oorzaak. Maud heeft geleerd waar haar kracht zit om combinaties van letters beter te onthouden. Maud heeft veel gewerkt met klei. Door de letters van een woord in klei te verbeelden, kan ze haar visuele en creatieve kwaliteiten gebruiken om zich woorden eigen te maken middels een combinatie van letters.

Na de trainingsdagen is Marjolein met Maud en ons mee naar school gegaan om aan de docenten en de intern begeleider uit te leggen welke tools Maud had geleerd. en hoe ze deze kan toepassen in de klas, bij lezen, toetsen etc. Maud heeft gereedschap gekregen om beter en makkelijker te kunnen lezen. Wij zijn uiterst tevreden over de methode en de aanpak van Marjolein.

Ervaring van ouders: dochter, 9 jaar

Bij onze dochter werd al in groep 3 een vermoeden van dyslexie geuit. Nadat ze 7 werd is dit vermoeden bevestigd. Hoewel zowel school als de instelling Opdidakt ruim 2 jaar met haar bezig zijn geweest bleef lezen en schrijven een enorme worsteling voor haar. Ze werd negatief en gefrustreerd van al het huiswerk (5 keer per week alle weken door, en ook in de schoolvakanties). Ze zat duidelijk minder lekker in haar vel en trok zich terug op school.

Na de Davis counseling door Marjolein Verdonk, is dit proces omgekeerd. Hoewel wij als zeer rationele ouders (beide technisch opgeleid) niet goed begrijpen hoe de Davis counseling nu werkt, merken wij dat het voor onze dochter allemaal wel betekenis kreeg. Ze kon haar frustratie en boosheid kwijt en werd veel rustiger. Het hoofdpijndagboek dat we bijhielden konden we wegleggen want maandenlang had ze geen hoofdpijn meer. Ook in de klas werd ze rustiger, dat gaf de leraar spontaan aan tijdens een oudergesprek. We kregen weer vriendinnetjes van school te spelen. De eerste proefwerken waren goed, met rekenen scoorde ze zelfs opeens uitstekend. We zijn wel gewaarschuwd dat kinderen met Dyslexie ook weer gewoon kunnen terugvallen, maar toch in ieder geval voor het eerst goede resultaten!

Belangrijk is dat onze dochter zich blijft concentreren (oriënteren heet dat dan in Davis counseling stijl) want anders is ze te snel afgeleid om haar taken goed te kunnen doen. Haar hoofd is vol beelden want ze ziet echt alles wat er om haar heen gebeurd. Ze is nu 9 jaar, als ze zich oriënteert leest zij bijna vloeiend, woorden kan zij net zo eenvoudig van links naar rechts spellen als andersom, als zij ze éénmaal gekleid heeft. Van foutloos schrijven is nog totaal geen sprake, maar ik kan nu lezen wat ze bedoelt. Zij zal moeten leren alle andere signalen die er even niet toe doen te blokkeren en alleen even aandacht te hebben voor haar taak. Ook hebben we onder advies van Marjolein een deel van de andere huiswerktaken afgebouwd, zodat er rust in haar hoofd kan ontstaan en er eerst goed aan de basis goed wordt gewerkt voordat er weer meer druk wordt opgelegd.

Opmerkelijke constateringen in de counseling: “letters zijn plat!”,  “Het slechte is gevangen (de kwaadheid en de dyslexie) en het goede is vrij de wereld in!” “de letters staan stil”.

Ervaring van ouders: zoon, 8 jaar

Mijn ervaring over de counseling is dat ik nooit verwacht had dat dit zo goed zou werken. Ik merk dat mijn kind nu beter leest.
Ik ben bij een sessie aanwezig geweest waarbij mijn kind moest lezen. Hij wilde heel snel gaan en kwam daardoor niet uit zijn woorden.
Nadat hij de tools van Marjolein inzette, de energiemeter omlaag zette en focuste, kon hij hetzelfde stukje inclusief moeilijke woorden wel lezen. Hij ging zelfs sneller lezen.
Ik ben heel blij dat mijn kind dit heeft kunnen doen.

Ervaring van ouders: dochter, 7 jaar

Wij zijn bij Marjolein terecht gekomen, omdat onze dochter moeite heeft met letters en cijfers. In groep 3 kwam ze moeilijk vooruit. Ik herkende meteen het probleem van dyslexie. (Waar ik zelf jaren mee geworsteld heb).

Ze doet zo goed haar best, maar het wilde maar niet lukken. Ze haalde veel door elkaar of draaide dingen om. Ze bleef halverwege het jaar hangen. Op een gegeven moment las ze (vooral omdat ze steeds onzekerder werd) compleet andere woorden dan die er stonden. Radend lezen vertelde Marjolein mij.

Nu hoorde ik van Davis counseling. Ik ben gaan zoeken op het internet en zo kwam ik uiteindelijk bij Marjolein terecht. Marjolein liet mij weten dat iedereen met dyslexie te helpen is en kan leren om beter te lezen en te schrijven. Alleen je moet wel weten hoe je naar de symbolen moet kijken.

Voor mijn dochter was het echt een eye-opener dat ze de letters 2D moest gaan bekijken in plaats van 3D. Marjolein heeft haar daar heel goed mee geholpen. Marjolein heeft haar weer in haar zelf doen geloven, dat óók zij het gaat leren. Alleen misschien met een iets langere weg.

Op de manier van Marjolein weet ik zeker dat het mijn dochter helpt het eerder te laten begrijpen en de dat de letters dan minder verward in haar hoofd blijven. Het kost dan ook wel tijd maar ik ben ervan overtuigd dat deze training goed helpt en sneller helpt in de goeie richting.  En zo heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten.


Uitspraken van kinderen

Hieronder volgen uitspraken die duidelijk maken hoe de verandering ervaren wordt:

  • Het voelde als een cruiseschip wat ik hier deed. In een rechte lijn op mijn doel af”.
  • “Hey, zo is het makkelijk!”
  • “Met klei kun je geen fouten maken”.
  • “Bij jou is alles goed”.
  • “Ik voel me nu zoals ik ben”
  • “Ik heb ontdekt dat ik heel rustig kan zijn. Ik wist niet dat ik dat kon”.
  • “Ik voel me slimmer”.
  • “Ik heb voor het eerst een leeg hoofd”.
  • “Ik voel me sterker”.
  • “Lezen voelt nu frisser. Ik kan alles goed zien”.
  • “Ik word nu opgevangen……door mijzelf!”
  • “Het kleien ging goed waardoor ik er erg plezier in had en ik er ook nog eens veel van heb geleerd”.
  • “Eerst voelde lezen als klitten in mijn haar. Heel warm. Net alsof mijn haren voor mijn ogen hingen. Nu voelt lezen alsof ik een strik in mijn haar heb. Ik kan alles beter zien”.